lørdag 17. mai 2008

17. mai i Tsjekkia går an det og!

Heisann sveisan!

Jeg er i den Tsjekkiske byen Litomysl nå. Her har jeg vært i litt over to uker, og skal være her frem til 5. juni! Og la meg fortelle dere en ting: I Tsjekkia feirer de ikke 17.mai. Ja, det visste dere vel allerede, det visste jeg fra før av også. Men vi i TSN bestemte oss for å feire litt allikevel vi!
Vi har hatt flaggheising der vi sang nasjonalsangen, vi har gått i tog, der vi har hatt mange kategorier representer: Speidere, barnetog, rektorer og lærere, mammer og pappaer, gamle damer, utlendinger, turnere, russ ogsåvidere. Vi har hatt tradisjonelle leker som sekkeløp, potetbæring, kaste ball i bøtte ogsåvidere. Senere skal vi spise mye mat og ha underholdning og taler. Vi gjør så godt vi kan for å prøve å få en hjemlig følelse på denne tradisjonsrike dagen, og det funker ganske bra!

Ja, poenget mitt var egentlig å ønske dere alle en riktig god dag! Håper dere kjøper is istedet for pølse, og ellers bare koser dere, uansett vær!

Jeg vil avlsutte dette innlegget med noen gullord fra Espen, rektor sin improviserte tale i dag:

"Også må vi huske å tenke, på en dag som denne..
Jeg vil avlsutte denne talen med å lese et dikt av Nordahl Greig. 17. mai, 1940.

I dag står flaggstangen naken

blant Eidsvolls grønnende trær.

Men nettopp i denne timen

vet vi hva frihet er

Og det var egentlig alt jeg huska fra det diktet.. Ha en fin 17. mai!"

2 kommentarer:

Frida sa...

Feiring av 17. mai i land som ikke egentlig feirer 17. mai er uten tvil bedre enn feiring av 17. mai i land som alltid feirer 17. mai.

Mine beste 17. mai opplevelser er uten tvil fra Belgia, med et belgisk korps som spilte "Ja, vi elsker.." og "Norge i rødt, hvitt og blått" uten å være helt stødig på rytmen og tonearten (moll og litt sigøyneraktige tonearter var ikke en ukjent sak)
Og dessuten masse folk som gikk i tog rundt en gårdsplass, liksom. Også på kvelden var det fest med hoppeslott, grilling (MED vegetargrillmat), masse fulle voksne, og jeg og ei venninne kledde oss ut, husker jeg. I masker og med parykker og rare klær, også hadde vi vannkriger.

Nest beste 17. mai opplevelse:
Italia på et sånn spabadeland med varme kilder. Det var helt sjukt. Og så klart også masse god mat og tusen is.

Jeg jobber på tivoli på 17. mai i år. Spiste ikke en eneste is, men ingen pølser heller.

Ha det fint videre på reisen, som snart er over, men som likevel såvidt har begynt.

Tarmine sa...

Ingen is og ingen pølsa e nu kanskje det beste! Æ spiste faktisk heller ingen is.. (Og såklart ingen pølsa :P)

Så artie opplevelsa, kanskje spesielt den i Belgia! D e så kult når norske folk samles i et anna land førr å feir, gir en veldig god følelse av samhold :) Og haha til korpset! Må ha vært digg!

Og selvom Norge ikke e et perfekt land, så syns æ virkeli vi ska ta vare på en tradisjon som 17. mai. Der du bare kan gå ut også går omtrent alle i finklær,og du kan hils på kem du vil, førrdi alle e liksom sammen om det den dagen. D e unikt asså.
Sjølom æ syns vi kan spis litt mindre pølsa.. (12 milliona pølsa hver 17. mai!)

Håpa du har d bra, Frida :)